Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Astorga

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

14 Mei 2010 | Spanje, Astorga

In León zijn we allebei nog naar de kapper gegaan. Dat was weer een heel andere ervaring dan in Frankrijk maar we kunnen er (beiden met een korte kop) weer even tegen.
De dag dat we naar León liepen en de 3 dagen dat we er waren, heeft het elke dag steeds méér geregend. De verrassing was dus groot dat het dinsdagochtend stralend weer was toen we León verlieten!
De weg was goed aangegeven en voor we het wisten, stonden we de stad vanaf Alto Cruceiro (900m) te bekijken. De bodega's daar waren echt een foto waard maar we krijgen ze nog steeds niet op de site geplaatst.

Daarna was het recht door naar Villadangos del Páramo waar we in een hostal sliepen met een drukke bar.
Tijd voor het 'Wat & Hoe' in de Spaanse bar.
Wat meteen opvalt, is dat er hier veel minder tapas zijn dan in Burgos en dat is jammer!
Verder worden er goede glazen geschonken. Niet met zo'n maatbekertje zoals in Nederland maar gewoon 'uit de losse pols'. Dat geldt voor de wijn maar ook voor bijvoorbeeld cognac. En het kost allemaal weinig...
Leo bestelt altijd een "café Americano". Dat is geen Amerikaanse koffie maar een dubbele espresso. Anders krijg je een heel klein kopje.
Overdag komen er voornamelijk werkende mannen naar de bar. Om koffie te drinken (met of zonder neut) of een pilsje. Dat geldt ook voor de agenten van de guardia civil. En daarna stapt iedereen gewoon de (dienst-)auto in en rijdt weer door!
Veel, mn duitse en franse pelgrims, bestellen hun drankjes gewoon in hun eigen taal en verwachten nog dat dat goed gaat ook. Ook iets simpels als 'dank u wel' kunnen ze niet in het spaans zeggen. En daar verbazen we ons enorm over. Ze lopen dan al 500km in Spanje! Gebrek aan interesse...? Heel apart en daardoor missen ze de leuke contacten met de lokale mensen.

En dan de tv. Die staat in elke bar en (bijna) elk restaurantje de hele dag aan. Dat betekent niet dat er altijd iemand kijkt maar hij staat wel aan.
En er zijn 2 hoofdcategoriën voor nieuws: politiek en voetbal. Elke dag is de minister-president met een persconferentie te zien; gevolgd door de oppositieleider. De Spaanse voetballers blijken te kunnen praten want ook zij komen dagelijks, uitgebreid aan het woord. Evenals hun trainers.

Woensdag werden we met regen wakker en het is die dag nauwelijks droog geworden. Het was i.p. een korte route naar Hospital del Órbigo maar ergens hebben we blijkbaar een verkeerd pad tussen de velden genomen en kwamen we in het dorp ernaast uit! En inmiddels waren 6 mensen ons gevolgd... Maar uiteindelijk hebben we toch het juiste dorp met de oude, 13-e eeuwse brug met 19 bogen gevonden!
Dus toch weer een stempel van het juiste dorp in onze boekjes. Deze stempels zijn soms heel simpel maar soms ook ware kunstwerkjes! Nu verzamelen we ze nog voor de lol maar vanaf Sarria (de laatste 100km) móet je elke dag stempelen (en wel 2x per dag) om te 'bewijzen' dat je het stuk echt gelopen hebt. Anders krijg je in Santiago je Compostela (= oorkonde) niet.

Donderdag liepen we een route door de prachtige natuur naar de Alto Santibañez en de Alto Santo Toribio (905m). We hadden er mooi uitzicht over de lager gelegen gebieden, Astorga en de Montes de León; waar nog veel sneeuw op ligt!
Het was helder en droog weer; tot we binnen waren!

Astorga is een ruim 2000 jaar oude stad die als Keltische nederzetting begon. Er zijn nog grote stukken van de Romeinse stadsmuren te zien, er is de mooie kathedraal Santa María van Astorga met een museum dat zeer de moeite waard is en, het door Gaudí gedeeltelijk gebouwde, Palacio Episcopal met het Museo de los Caminos. Daar vind je het originele Cruz de Ferro.
Reden genoeg voor ons om hier een dag extra te blijven.

In Astorga komen de Camino Francés en de Via de la Plata (de route vanuit Sevilla naar Santiago) samen. We zijn benieuwd of het inderdaad drukker gaat worden.
Morgen gaan we de Montes de León in en daar wonen oa de Maragatos. Een kleine culturele minderheid waarvan de oorsprong onduidelijk is. Mogelijk zijn ze Berbers. Ze hebben in ieder geval een hele eigen kleding- en culinaire traditie. We gaan het zien.

Prettig weekend en tot de volgende keer.

Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 15 Mei 2010 - 08:13

Pauline:

Jammer dat we de foto's nog niet kunnen zien; klinkt geweldig, b.v. zo'n 2000-jaar oude stad! Ik vroeg me nog af waar jullie de stempels krijgen in een dorp. Moet je elke keer weer zoeken wie je dat stempel geeft of zijn er vaste punten? En wat die pelgrims betreft die geen talen spreken: er was ooit een tv programma waarin ze mensen op vakantie vroegen op de kaart aan te wijzen waar ze waren op dat moment: de helft had geen idee! Vond ik ook altijd onbegrijpelijk!
    groetjes weer! Pauline

• 16 Mei 2010 - 07:53

Jaap En Ineke:

Hoi Pelgrims,

Wat jammer dat jullie nu zoveel regen hebben. Maar ook wel weer verrassend dat het dan op een ochtend (inderdaad, meestal die van vertrek) zo spathelder is.
    Hier begint het er een heel klein beetje op te lijken; schraal maar zonnig weer. Een graad of 12 denk ik. Vandaag gaan we weer een stukje Zuiderzeepad doen(in het Gooi dit keer). Morgen beginnen de examens en dan is het uit met de vrije dagen; in het gareel dus.

Op het reliefje te zien zijn jullie nu weer behoorlijk aan het stijgen en dalen; hopelijk in droog weer.
    We volgen jullie nog steeds op de voet; het lijkt van boven af nog een flink hobbelig peule(n)schil ;-e)

Liefs van Jaap en Ineke

• 16 Mei 2010 - 13:18

Jochem:

Hola peregrinos:

Ik heb een flink aantal van jullie reisverslagen doorgenomen en heb ervan genoten! Jullie einddoel komt in zicht. Geniet volop van Galicia, mijn tweede thuis.

Groeten uit Hoofddorp
    Jochem Weeink (KLM SPL/OI...)

• 17 Mei 2010 - 12:34

Brechtje En Ester:

Leuk om jullie verhalen te lezen! Wij zijn inmiddels thuis. Het voelt nog een beetje onwerkelijk de Camino achter je te laten en weer verder te gaan met ons 'normale' leven. Hopelijk lukt het ons om alle positieve ervaringen en gevoelens nog lang vast te houden en te integreren in het dagelijks leven.

Heb nog heel veel plezier daar in Spanje met mooie ontmoetingen en fijne wandelingen! Tip: als jullie tijd en zin hebben, loop dan na Santiago ook nog naar Finisterre! Wij zijn daar ook naartoe gelopen en het is daar werkelijk een soort van hemel, zo mooi!

Groetjes van Brechtje en Ester

• 18 Mei 2010 - 11:54

Wellem Van De Wiel:

Reuze bedankt voor de gezellige middag en avond in Riegode Ambros.
    Leuk om julñlie ontmoet te hebben en ik ga de web site vanaf nu volgen. Misschien komen we elkaar nog een keer tegen an dan zijn de niertjes van mij.
    Groet
    Willem