León - Reisverslag uit León, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu León - Reisverslag uit León, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

León

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

10 Mei 2010 | Spanje, León

Na Sahagún gingen we op pad naar El Burgo Ranero. Het was, ondanks de zon, een koude dag (9•C) met een harde wind tegen. Echt "werken" dus. Wel waren de besneeuwde bergen rechts van ons mooi te zien.
We hoorden later dat er sneeuw gevallen was in Burgos!
Onderweg kwamen we veel leuzen tegen die pleitten voor een zelfstandig León; los van Castilla. Het leeft hier erg.

Op tv hoorden we dat alle noordelijke provincies, waar de Camino doorheen loopt, samengekomen waren om te bespreken hoe ze de Camino kunnen verbeteren. Denk aan de hygiëne van de albergues en de gezondheid van de pelgrims.
Er zijn trouwens nu al schema´s met wanneer en waar er spreekuren voor pelgrims zijn in de dorpen en steden van de Camino.
Veel problemen hebben met overbelastte voeten te maken en daar heeft Jacotrans de oplossing voor: zij vervoeren je bagage naar de volgende plek voor rond de 7 rosado´s, sorry, €7,-...

De volgende dag eindigden we in een heel leuk, oud dorpje dat nog de originele oude stadsmuren (uit 1181) en straatjes heeft: Mansilla de las Mulas. Ook dit was weer een zonnige maar frisse dag.
We dachten eerder dat we de kou wel gehad hadden maar gelukkig hebben we niet alle warme winterkleding naar huis teruggestuurd!

Onderweg zijn we al meerdere keren benaderd door mensen vanuit een auto. Het zijn vaak eigenaren van (nieuwe) albergues die je alvast informatie willen geven en zo hopen dat je bij hen komt overnachten. Ze rijden echt hele stukken van de Camino tegen de stroom in!
Zo wordt er in Moratinos (22 inwoners!) een nieuw hostal gebouwd voor pelgrims. Het dorp is grotendeels erg vervallen dus dat nodigt niet echt uit om er te gaan slapen maar met een nieuw hostal, inclusief bar en restaurant, wordt dat anders. En dan heeft het hele dorp weer werk.

Sinds vrijdag zijn we in León en daar is een heleboel te zien en te doen naast uitrusten en de was doen.
Ondanks dat meerdere gidsjes aangeven dat het vanwege het verkeer gevaarlijk zou zijn om naar León te lopen, viel dat erg mee. Er zijn loopbruggen voor voetgangers over de ringwegen dus dat is prima te doen!
León werd in 68 gesticht door de Romeinen en de naam komt van het VII-e "legioen".
De kathedraal is echt de moeite waard. Het is gebouwd op de plek waar eerst Romeinse baden waren en later een paleis stond.
Er zijn nog oude stadmuren en -poorten te zien en ook de San Isidoro kerk met bijbehorend museum en Pantheón Real zijn echt een extra dag waard.
Het huis dat Gaudí gebouwd heeft (Casa de Botines) is niet te missen.
Gisteren zijn we naar het museum voor moderne kunst gegaan omdat het gebouw veel architectuurprijzen gewonnen heeft. Als je in Almere woont, ben je echter niet snel onder de indruk...
Voordeel was wel dat we daar in de buurt een Chinees restaurant vonden waar we ´s avonds erg lekker gegeten hebben!
Toen realiseerden we ons ineens dat Nederland, Engeland en Frankrijk alleemaal restaurants hebben met de keuken uit hun voormalige kolonies maar dat dat in Spanje niet het geval is! We hebben in geen enkele stad een Argentijns, Mexicaans of Chileens restaurant gezien.

In diezelfde wijk staat ook de San Marco parador. In Spanje zijn 10-tallen paradores.
Oorspronkelijk betekende ´parador´ een herberg voor welgestelden. Sinds 1930 heeft de Spaanse regering ze in een netwerk ondergebracht. Het zijn veelal verbouwde kastelen, paleizen of kloosters. Voor de prijs van 1 overnachting en een diner in een parador, slaap je de hele Camino in een herberg.

Nog steeds zien we op elk hoog punt (kerktorens, standbeelden en bomen) ooievaars op nesten zitten. En of dat nu naast de kerkklok is, onder een hijskraan of midden in een park, maakt allemaal niets uit!

Morgen gaan we op weg naar Astorga en we hebben nog ruim 300km te gaan tot Santiago de Compostela. We zijn nu trouwens dichter bij de Portugese grens dan bij Santiago. Jacobus heeft echt een uithoek gekozen om aan land te komen!
Na Astorga beginnen de bergen weer; op weg naar het hoogste punt op de Camino (Cruz de Ferro op zo´n 1500m).
We hoorden pas een man vertellen dat hij de Camino alleen loopt en 1 week per jaar. Zijn vrouw houdt nl niet van wandelen. Wij zijn erg blij dat we deze reis wel samen maken en in 1 keer (hopen te) lopen.
Voor ons is het een mooie opbouw geweest om in de winter in Engeland te beginnen, de dagen langer te zien worden, de natuur te zien ontwaken en het landschap iedere keer te zien veranderen.
Alle indrukken zullen nog lange tijd, stuk voor stuk, boven komen en dan is het leuk om er samen over te kunnen praten.

We hopen dat bij jullie het weer wat beter gaat worden, dan komt het bij ons ook goed. Het valt ons nl op dat het niet zo erg veel van elkaar verschilt! We zitten dan wel zuidelijker maar hier op de Meseta (850 - 900m hoog) ben je die winst snel weer kwijt.

Vriendelijke groeten,
Leo & Jacq
www.jacquelineenleo.nl

• 10 Mei 2010 - 15:27

Pauline:

En, nog geen inspiratie om zelf een Hostel te beginnen? Jullie weten nu hoe het moet denk ik, en vooral hoe het niét moet.
    Wat handig dat jullie al wat winterkleding weg hebben gestuurd. Maar ja, zulke goede planners als jullie zijn! Grappig idee dat Portugal al zo dichtbij is! En ja, jullie hebben gespreksstof genoeg tijdens-en na deze reis. Wie weet wat jullie nog gaan doen in de toekomst!!!!
    groetjes,Pauline

• 10 Mei 2010 - 15:35

Albert En Francis:

Ha die twee,
    Ach en jullie hadden al zoveel (reis)verhalen :), jullie raken niet uitgekletst de rest van jullie leven, goed teken!
    Ach ja we maken er hier ondanks het weer, wat moois van.
    Knuffel
    Francis & Albert

• 10 Mei 2010 - 19:17

Frank En Ingrid:

Julie zullen voorlopig zeker niet uitgepraat raken. Inderdaad heerlijk als je dat samen kunt delen! Hier delen we de kou met elkaar, maar het dreigt inmiddels langzaam weer wat warmer te worden. Volgende week komt Imke een weekje over uit Ecuador, as en weder dienende, dus dat is een heel mooi vooruitzicht. Jullie weer een avontuurlijke week gewenst met veel leuke ontmoetingen!

• 11 Mei 2010 - 15:04

Marion:

Ik blijf genieten van jullie verhalen. Jaq. ik miste je pas geleden wel even voor wat tips over New York, maar het is ook zonder jou tips gelukt en was erg leuk en warm. Maar helaas heeft mijn puber de fotocamera verloren dus geen bewijzen. Groetjes Marion

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009