Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Burgos

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

25 April 2010 | Spanje, Burgos

Het weekend zit er weer bijna op en morgen gaan we verder naar het westen. Maar wat gebeurde er de afgelopen week.

Vanauit Belorado liepen we naar Villafranca Montes de Oca. Een kort en mooi stukje met besneeuwde bergtoppen naast ons.
Vanwege de regen van de afgelopen dagen was het pad op sommige stukken erg modderig maar wij hadden die dag droog weer met uiteindelijk zelfs zon.
In het restaurantje waar we 's avonds aten, "heerste" de ober: de tv werd harder gezet als hij iets wilde horen en dat voorzag hij dan ook meteen van commentaar.
Wij zagen iets van 'schaap' (patitas de cordero) op het menu staan en dat leek ons wel wat; je moet ook onbekende dingen uitproberen. De ober keek zorgelijk om zich heen, klopte uitgebreid op zijn enkel en we mochten het niet bestellen. Het bleek een schapenpoot te zijn; slechts voor binnenlands gebruik en níet geschikt voor pelgrims!

De volgende dag moesten we meteen stijgen; de Montes de Oca in met besneeuwde toppen van de Picos de Europa rechts van ons.
Het was (en is) een dunbevolkt gebied waar in de Middeleeuwen veel bandieten op de loer lagen om de pelgrims te beroven. Wij hebben alles nog...
In Atapuerca zijn we gestopt en hebben we een extra dag genomen om de opgravingen van oa de
Homo Antecessor (1.000.000 - 800.000 jaar geleden) te bezoeken. Het zijn de oudste menselijke resten van Europa en het oudste bewijs van kannibalisme. Wij vonden het zeer de moeite waard om er heen te gaan.

Die eerste avond aten we in het restaurant Comosapiens: voor dezelfde €10,- als de avond er voor was het een wereld van verschil: gerestaureerd huis met mooi gedekte tafels, kunst aan de muur en grote ramen die uitzicht gaven op een leuke tuin. De ober sprak meerdere talen en had lol in z'n werk.
We sliepen de eerste nacht in albergue La Hutte omdat het hostal Papasol vol was. De albergue was er naast en bleek een authentiek gebouw te zijn: muren gemaakt van modder en stro en het dak bestond uit honderden takken en stronken... In de zomer waarschijnlijk erg 'luchtig' maar nu nogal vochtig.
De sokken waren de volgende dag natter toen we ze aantrokken dan toen we ze, bij aankomst, uittrokken!
De volgende dag dus verhuizen naar het hostal en dat was iets beter maar beiden geen aanrader.

Donderdag zijn we naar Burgos gelopen. Na de Matagrande (1082m) met het kruis er bovenop zagen we de stad al liggen.
We hadden al snel een goede kamer gevonden en zijn er t/m vandaag gebleven want het is een erg leuke stad. Naast Pamplona wil ook Burgos de culturele hoofdstad van Europa worden in 2016.
Wij stemmen voor Burgos. Zelf hebben ze 3 goede argumenten die alle 3 op de UNESCO werelderfgoedlijst staan: de Camino die door de stad loopt, Atapuerca en de kathedraal van Santa María.
We hebben kathedraal bekeken en die is echt prachtig!
Ook is er het oude kasteel waar de stad ooit is ontstaan en het klooster de Las Huelgas (net buiten het centrum). Ze hebben daar een Jacobusbeeld met een op en neer bewegende arm waarmee de edelen tot ridder geslagen werden...
Verder zijn er oa oude stadmuren, het museum van Burgos (met stukken uit Atapuerca) en de boulevard langs de rivier de Arlanzón met de vele platanen. Als je de bomen nu ziet, zou je denken dat ze dood zijn maar als ze in de zomer in blad staan, zullen ze veel (broodnodige) schaduw geven. Het was vandaag al 25•C.

We hebben ons in Burgos erg goed vermaakt: 's ochtends een cafetaria zoeken waar je goed kunt ontbijten. Dat lukt, ondanks dat Spanje geen ontbijtcultuur heeft, vanwege het feit dat er altijd wel verse pincho's (mini stokbroodjes met bijvoorbeeld Iberische ham) zijn. Daarna mooie dingen bezichtigen, als lunch een tapas bar in en daar een keuze maken uit de 10-tallen verschillende soorten tapas. Leo's favoriet was de "cojonuda": een plakje stokbrood met op de ene helft een gebakken kwarteleitje en op de andere helft een plak warme, zwarte Burgos worst. En dat alles voor €1.-!
's Middags siësta houden en 's avonds bijvoorbeeld verse paella eten. En dat alles in stralend weer met gemiddeld zo'n 24•C.

Wat valt op:
- We hebben in Spanje onze Dazers nog niet hoeven te gebruiken.
- In café's gooi je je afval (servetjes, as, sigaretten) gewoon op de grond.
- Als teken van welvaart laten mensen een behoorlijke bodem van hun drankjes in hun glas staan als ze vertrekken.

Inmiddels hebben we zo'n 1200 foto's gemaakt maar het is hier helaas, vanwege technische problemen met de computer, niet gelukt om een selectie op de site te zetten. Dat houden jullie tegoed.

Morgen gaan we verder richting León de Meseta op. De Meseta is een hoogvlakte met geen noemenswaardige bergen en daar blijven we op tot en met Astorga; ruim 200km.
We gaan over een uurtje de deur uit om te eten en we hebben een Chinees restaurant gevonden!
Dat zijn zo de voordelen van de grote stad; meer variatie in restaurants.

We hopen dat jullie allemaal genoten hebben van het weekend en het mooie weer in Nederland.
Succes en tot de volgende keer.

Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 25 April 2010 - 16:42

Mo En Hans:

Interresant hoor, al jullie verhalen. Naar opgravingen met het oudste bewijs van kanibalisme in Europa en dan 's avonds eten in een restaurant dat Comosapiens heet, geweldig!! Wat stond er zo al op de kaart?
    Hier is het ook warm en volop zon, de zomer is in aantocht. Nog niet te warm om te lopen?
    Liefs Hans en Mo

• 28 April 2010 - 22:03

Ineke:

Hoi Pelgrims,

Ook hier morgen 25 graden!
    Gelukkig heb ik nu even vakantie en dus tijd om er van te genieten. Vanmiddag een stukje NoordOostPolderBollenRoute gefietst, helemaal prima. Na morgen wordt het kouder en natter, maar voor de tuinen en voor de boeren is dat heel goed; er wordt veel beregend op dit moment.
    Hopen dat het met Jesse toch af en toe een ritje wordt op de wagen achter BriJan.

Het verhaal van de schapenpoot doet me erg denken aan die man die aan de slager vroeg of hij soms varkenspootjes had......
    Burgos herinner ik me als een ontspannen stad met veel moois. 's Zomers is het ook lekker koel in zo'n kathedraal.

Geniet er van en schrijf vooral snel het volgende berichtje!

Liefs van Frere Jacques die al slaapt en van mij natuurlijk.
    Vaja con Dios.

• 01 Mei 2010 - 13:26

Arjen En Magda:

Vandaag weer even een aantal verhalen gelezen, ik ben weer "bij", heerlijk, Magda heeft gemaild, dus jullie zijn op de hoogte van ons wel en wee. Wat ons opvalt, is dat het eten steeds beter wordt, geniet en blijf heel.
    groet!!!!!

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009