Calzadilla de la Cueza; de Meseta - Reisverslag uit Calzadilla de la Cueza, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Calzadilla de la Cueza; de Meseta - Reisverslag uit Calzadilla de la Cueza, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Calzadilla de la Cueza; de Meseta

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

02 Mei 2010 | Spanje, Calzadilla de la Cueza

Na Burgos gingen we de Meseta op en die is MOOI! Het is een hoogvlakte met groene heuvels en vanaf de plateaus hebben we mooi uitzicht over de route. Er zijn weinig bomen en dus ook weinig schaduw; ook nu zijn we weer blij met onze begindatum zodat we hier in de lente lopen en niet in de hete zomer.
Er worden wel overal boompjes gepland maar die hebben waarschijnlijk pas met het volgende heilige jaar (2021) echt nut...
De hele dag worden we begeleid door vrolijk zingende vogeltjes en in de dorpen zijn er erg veel zwaluwen. In veel dorpjes is er volgens ons niet veel veranderd sinds de Middeleeuwen. Velen bestaan ook nu nog alleen 'voor' en 'door' de pelgrims!

Maandag hebben we overnacht in Hornillos del Camino en daar is slechts 1 restaurantje met 5 tafeltjes. Daar was de eigenaresse zich ook van bewust en ze behandelde de klanten als zodanig: niet zeuren,
ik bepaal waar je gaat zitten en alle Spaanse woorden van het menu moesten goed uitgesproken worden! Voorbeeld: pollo (kip) spreek je niet uit als 'pollo' maar als pojjo. Dat moest door onze Duitse buren een paar keer goed uitgesproken worden voordat de bestelling opgenomen werd...

Dinsdag liepen we, via Hontanas (ook zo'n plaats waar nooit iemand komt behalve pelgrims) naar Castrojeriz. Voor ons een interessant dorp want 'castro' is Keltisch voor 'dorp op een ronde heuvel'.
We zijn er een dag extra gebleven en in bar La Taberna hebben we het erg gezellig gehad: we hebben er 2x gegeten en dat resulteerde in "dubbele" porties ijs en kaas en de 2e avond stond de fles patxaran op tafel met het idee van "neem maar".
Ook overdag was het er gewoon sfeervol om er koffie te drinken met klassieke muziek op de achtergrond. Een echte aanrader dus.

Donderdag begon de dag meteen met een steile klim de Alto Mostelares op. Dat gaf weer een prachtig uitzicht over Castrojeriz en de verschillende andere heuvels in de vallei.
De autonome regio Castilla y León bestaat uit verschillende provincies. We waren eerst in de provincie Burgos en liepen deze dag de provincie Palencia in. Het is een provincie met veel irrigatiekanalen voor de graanakkers.
We sliepen in een heel klein dorpje: Itero de la Vega. Het woord "Itero" betekent 'grenssteen' en we lopen dan ook in een gebied waar veel gestreden is: tegen de moslims en ook edelen onderling.

Vrijdag leek het wel alsof we in Flevoland liepen! Rechte wegen en vlakke, groene akkers. We hebben een groot deel van de dagtrip langs het kanaal Castilla gelopen (met veel kikkers en dikkopjes) en mede door de wolkjes zoals de Hollandse schilders ze afbeelden, leek het echt Nederland.
We overnachtten in Frómista dat een sluis heeft met 14m water verval.
Het is een levendig dorp omdat er, naast de pelgrims, ook veel toeristen en Spaanse scholieren komen om de 11e-eeuwse kerken te bekijken. Je kunt er dus goed eten en overnachten.
Informatie over overnachtingsplaatsen krijgen we trouwens de hele dag door. Bij picknick plaatsen, op paaltjes en brugleuningen liggen vaak folders van herbergen voor het volgende dorp. Met een kiezelsteen er op tegen het wegwaaien!

Zaterdag liepen we een deel over de "senda". Dat wordt de 'pelgrims highway' genoemd en is een
3m breed, aangestampt pad speciaal voor grote groepen pelgrims en fietsers naast de gewone weg.
Wij hebben 8km een alternatieve Camino gelopen. Daardoor liepen we langs de río Ucieza ipv langs de weg; erg rustig en met een mooie natuur en vele bloeiende bloemen.
Overnacht hebben we in Carrión de los Condes en daar kwamen we de pastoor tegen die ons meteen "Buen Camino" wenste.

Vandaag hebben we uitgeslapen en liepen we 12km over de Via Aquitana (een van oorsprong Romeinse weg) naar Calzadilla de la Cueza.
Normaal beginnen we zo rond 8 uur met lopen en zijn we tegen 14 uur op de plek van bestemming.
Dan houden we siësta tot 17 uur en daarna gaan we het dorpje en de kerken bekijken (eerder is toch alles dicht!). Avondeten kan meestal vanaf 1930 en daarna is het slapen geblazen en begint de volgende dag.

Het mooie weer heeft er voor gezorgd dat we al een aardig kleurtje hebben gekregen. M.n. de linker kant omdat we continu naar het westen lopen. Als we op een terrasje zitten, proberen we bewust de rechter kant in de zon te hebben! Ha, ha.
De laatste 2 dagen hebben we meer bewolking maar, ondanks alle voorspellingen, is het hier nog steeds droog.

Ondanks dat het al weer 5 maanden gelden is dat Jacq op de OK was, zien we dagelijks nog Crocs!
Ze zijn erg favoriet als schoenen na een dag wandelen! Het roept bij Jacq nog geen heimwee gevoelens op maar ze heeft ook nog 3 maanden...!

De aankomende week lopen we naar León in de gelijknamige provincie en dan hopen we foto's op de site te kunnen zetten.

Prettige vakantie voor degenen die vrij zijn en tot de volgende keer.

Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 02 Mei 2010 - 20:34

Frank En Ingrid:

Ach, heerlijke verhalen weer terwijl hier de regen met bakken uit de hemel komt. Maar..., Twente is kampioen en dat is ook wat waard (sorry Arjen...). Genieten jullie nog maar even lekker verder, daar in het zonnige Spaanse land.

• 03 Mei 2010 - 05:31

Pauline:

Hallo jongens, de omgeving is geloof ik steeds schilderachiger op de tocht?! Ik ben benieuwd naar de foto's. En wat dat bruinen betreft: dat wordt natuurlijk helemaal teruglopen naar Nederland om ook de rechterkant te laten kleuren. Moet toch een makkie zijn voor jullie zo zachtjesaan. Geniet van het mooie weer en alles wat je meemaakt. Je hebt het al gelezen bij Frank en Ingrid: weer nat en koud hier. Gelukkig was het in Amsterdam heerlijk!lekker genoten die dag.
    groetjes,
    Pauline

• 03 Mei 2010 - 08:40

Albert & Francis:

Ha Pelgrims,
    We zijn vorige week naar Rome geweest, daar ben je ook liever nu dan in de zomer :). Erg gaaf! Maar jullie verhalen winnen het. Geniet ervan.
    Wandelknuffel,
    Albert& Francis

• 03 Mei 2010 - 14:31

Ellen:

Hallo wandelaars,
    8 graden en liters water komt er hier naar beneden! Geniet vooral van jullie bijzondere tocht en het zonnetje zowel rechts als links...Dank voor de prachtige reisverslagen het is niet moeilijk om je de plaatsjes en zon zo in te beelden.
    Geniet ervan enne Jacq vooral niet aan de OK denken. Doen wij wel...liefs Ellen

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009