Dax - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Dax - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Dax

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

12 Maart 2010 | Frankrijk, Dax

Dinsdag 9 maart begon de dag met boodschappen doen voor in de gîte
`s avonds. Het was een korte wandeling en in Taller moesten we eerst de sleutel halen bij de Mairie. De burgemeester kwam even kijken hoe vies de gîte achtergelaten was maar dat viel erg mee!
Deze dag kwamen we de eerste mede-pelgrim tegen: een oude spanjaard die in Parijs begonnen was en geen woord frans spreekt. Hij sliep in dezelfde gîte.
Het was die dag erg mooi en zonnig weer dus we hebben `s middags uitgebreid op het terrasje van het barretje op de hoek gezeten en van de zon en de wijn genoten.
Het was voor hem al weer tijden geleden dat hij spaans met iemand gesproken had en hij was dus erg blij met Leo! We kregen acuut een spaans-talig boekje over de Camino Francés van hem!
Hij wilde de volgende dag vroeg op want hij loopt tot 14.00 en dan is het genoeg dus om 7.00 ging de wekker.
Deze dag was het weer weer heel anders: een waterig zonnetje, koude wind en zelfs wat verdwaalde sneeuwvlokjes!
Het was een lange wandeling, via de basiliek Notre Dame in Buglose naar St.-Paul-les-Dax (op de grens met Dax).
Gisteren was het dus een zeer korte wandeling naar Dax. De legende wil dat een Romeinse soldaat hier zijn oude hond achter liet toen hij weer een oorlog in ging. Toen hij maanden later terug kwam, liep dezelfde hond hem kwispelend tegemoet! Hij had elke dag in het warme bronwater gelegen en was helemaal verjongd. Sindsdien komen er mensen naar Dax voor de thermen!
Hier in Dax slapen we in een oud klooster: groot gebouw, veel kamers (met 1-persoons bedden) en vroeg op voor het ontbijt!
Vandaag gaan we de stad bekijken, morgen naar één van de thermen, zondag is rustdag en maandag gaan we weer op pad.
We gaan dan de eerste uitlopers van de Pyreneeën naderen! Na 7 dagen lopen, komen we dan de 21e in St.-Jean-Pied-de-Port aan. Dat is het grensdorpje met Spanje!
We blijven daar 5 dagen en de planning is om de 27e de bergen in te gaan en de grens met Spanje over te steken. In principe denken we met Pasen in Pamplona te zijn.

Het kan even duren voordat we weer van ons laten horen want we gaan in gîtes en in kleine dorpjes overnachten.

Succes en tot de volgende keer!
www.jacquelineenleo.nl

• 12 Maart 2010 - 11:48

Frank En Ingrid:

Weer een mijlpaal bereikt!Geniet van de bergen en Pamplona met Pasen moet natuurlijk fantastisch zijn! Veel zonneschijn gewenst (ook een beetje voor onszelf).

• 12 Maart 2010 - 14:06

Ellen:

Ha die jacq en leo!!!!
    Wat gaat het lekker, heerlijke verhalen om even in het zonnetje aan de bar wijn te drinken! Ik wil dat ook wel na zoveel sneeuw en ijzige temperaturen hier in het kikkerlandje.
    Succes met de bergen en tot de volgende keer
    groetjes Ellen

• 12 Maart 2010 - 16:39

Albert En Francis:

Ha pelgrims,
    Heerlijk dat jullie zo voorspoedig gaan! En toch zo relaxt genieten.
    Wandel ze! En die bergen dat komt helemaal goed.
    Knuffel
    Albert&Francis

• 14 Maart 2010 - 13:14

Sharine:

hoi jacq en leo
    heerlijk dat alles zo lekker, heel leuk om jullie verhalen te lezen.
    groeten Sharine

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009