Lesperon - Reisverslag uit Lespéron, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Lesperon - Reisverslag uit Lespéron, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Lesperon

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

08 Maart 2010 | Frankrijk, Lespéron

Even een berichtje uit zuid-west Frankrijk.
Na Labouheyre (La Boèira in het Baskisch) zijn we naar Onesse-et-Laharie gegaan. Onderweg zagen we voor het eerst aspergekwekerijen en een eendenboerderij. Eenden zijn hier de lokale specialiteit op het menu;
in verschillende varianten.
Het 'hotel' leek meer op een jeugdherberg, was eigenlijk gesloten maar was alleen voor pelgrims toch weer open. Toilet en douche waren op de gang en de deur van de douche ging niet dicht. Dus samen douchen: één bij de deur en de ander onder de straal (tot het warme water op was).
Wel hadden ze, als eerste, een pelgrimsmenu: goed gevulde vissoep, kippenpoot met pasta, chocoladetaart en een glas rode wijn voor ... €12,-.
De waard was zijn 'beste klant' en verder kon het pand wel wat opknap gebruiken; maar het was er wel gezellig en leuk. De waardin vertelde dat de storm niet 3 jaar geleden was maar in februari 2009 en dat er daar alleen al 60 houtwagens (houtmonsters) ingehuurd waren om al het hout weg te sjouwen.
12 Boseigenaren hadden zelfmoord gepleegd omdat ze van de lage houtopbrengst niet meer rond konden komen! Trieste verhalen allemaal.
Het hele opruimproject gaat 3 jaar duren want Les Landes is groot; wij lopen er 130km lang in! Alle (buitenlandse) chauffeurs worden die 3 jaar ondergebracht in gîtes en hotels.

Vandaag was een korte wandeldag naar Lesperon; door wederom een 'geknakt' bos. We hadden gereserveerd in het enige hotel dat het dorp heeft maar die bleek pas om 1600 open te gaan. En, werd er gezegd, het restaurant was gesloten op maandag; zoals álles in het dorp behalve de bar/tabac. Dus eerst maar wat drinken in de bar. Toen het hotel open ging, bleek het restaurant wél open te zijn voor de hotelgasten...
Zoals zo vaak in Frankrijk is niets wat het lijkt. Als er staat dat iets (restaurants, winkels) gesloten is, dan moet je vooral toch proberen of de deur open is want in veel gevallen zal dat zo zijn.
Omgekeerd betekent het niet dat je ergens terecht kunt als er staat dat ze open zijn... Veel dingen zijn 'exceptionnellement fermé'. Ook de Offices de Tourisme weten glashard te melden dat ergens geen overnachtingsmogelijkheid is terwijl die er bij aankomst weldegelijk blijkt te zijn.
Inwoners wisten een keer te melden dat er 2 restaurants waren maar daar aangekomen bleek de ene de hele winter al dicht te zijn en de andere precies die avond! Oftewel: alles met de franse slag en je moet je zaken zelf regelen!

Wat verder opvalt is dat er nooit over prijzen gesproken wordt: niet als je telefonisch een kamer reserveert, niet als je een maaltijd bestelt die niet op de kaart staat. Je merkt het bij het afrekenen wel en het valt altijd mee (tot nu toe...). €12,- Voor een goed 3-gangen menu (inclusief een glas wijn) is niet duur te noemen!
Ook de omschrijvingen van de menu's zijn soms kort door de bocht en lijken op 'patatje met'. Buitenlanders zullen zich in Nederland afvragen: met wát dan?
Een salade met 'foie' zal waarschijnlijk niet met lever zijn maar wel met foie gras? Van eend of gans?
En 'confit'? In deze streek is dat absoluut eend.

Vanmiddag werden we verrast door SNEEUW! Het was natte sneeuw die niet bleef liggen maar er blijkt in zuid-west Frankrijk veel gevallen te zijn. Iedereen klaagt over de strengste winter in 30 jaar vanwege de 4e koude golf in 1 winter en de vele sneeuw die er valt.
Wij hebben, tot nu toe, erg veel geluk en maken alle extremen niet mee! We hadden zo'n beetje de laatste trein naar Londen die nog reed, de enorme sneeuwbuien vielen steeds achter ons en dat gold ook voor de storm en overstromingen in de Vendée.
We hopen dat het zo blijft en morgen gaan we richting Taller en dan verder door naar Dax.

Groeten allemaal, houd vol en de lente gaat echt een keer komen hoor!

Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 09 Maart 2010 - 18:29

Frank En Ingrid:

Dat is een bemoeidigend geluid! Jullie zitten dichter bij de lente dan wij hier, maar het is al licht als we 's morgens naar ons werk gaan en's avonds zelfs al tot bijna zeven uur, dus we gaan de goede kant uit. Als iedereen nu nog wat blijer gaat kijken breekt de zon echt door! Geniet maar lekker verder en dat regelen komt wel goed met Jacqueline erbij.

• 10 Maart 2010 - 13:56

Marion:

geniet van jullie verhalen, lees ze trouw elke week! Ik ben pas geleden in Finland gewest en daar was het -40! En dat past niet bij mij weet ik nu! Groetjes Marion

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009