Slaapzaknachten! - Reisverslag uit Blain, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Slaapzaknachten! - Reisverslag uit Blain, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Slaapzaknachten!

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

13 Januari 2010 | Frankrijk, Blain

Er is weer veel gebeurd sinds we uit Rennes vertrokken zijn!
De eerste dag (zonder ochtend sneeuw) hadden we zelf een dorp uitgezocht om te gaan overnachten maar daar bleek helemaal niets te zijn! Dus toen toch maar weer doorgelopen en uiteindelijk, na 33km, door een oude dame opgehaald om in haar boerderij te overnachten (nadat we haar gebeld hadden).
Volkomen onverwacht toverde ze een 4-gangen diner uit haar keuken: lauw-warme everzwijnsalade vooraf, eendenborst met perzik als hoofdgerecht, een kaasplateau en crème brulée. Dit alles begon "natuurlijk" na een glaasje Kir en werd begeleid door een flesje Muscadet en een Bordeaux!
Geweldig toch!
Onze slaapkamer (een oude hooizolder) was echter niet warm te krijgen dus hebben we (voor het eerst) in onze eigen, donzen slaapzakken geslapen.

De volgende dag liepen we eerst een paar uur langs de rivier de Vilaine. Dit gaf ons echt het gevoel dat het in de Middeleeuwen niet veel anders geweest was.
We hadden `s ochtends telefonisch, via de Mairie, de gemeente gîte geregeld voor `s avonds in Messac. Daar aangekomen, klopte echter het adres in het boekje niet. Het werd erg zoeken want door een elektriciteitsstoring deden de telefoons het bij de mensen niet. We konden dus niemand bereiken. Maar gelukkig, via mensen in het café, hebben we de sleutel kunnen bemachtigen en hebben we, bijgeschenen door onze led-lampjes brood, worst en soep gegeten. De soep kon omdat we `s ochtends heet water mee hadden gekregen! Dat deden we nooit maar juist déze dag drong die mevrouw er op aan. Zou Jacobus haar dat ingefluisterd hebben...?
Omdat ook deze dag erg lang geweest was (25km) besloten we er meteen 2 dagen te blijven
(voor €21 per nacht....).

Maandag de 11e zijn we naar Langon gelopen. Leuke route met pittige heuvels en een stuk door een bos.
Daar aangekomen was er geen overnachtingsmogelijkheid zoals wel in het gidsje stond. Dus weer naar de Mairie en weer overnacht in de gemeente gîte (voor €26 een heel huisje met 13 slaapplaatsen).
Deze ruimte stond al 3 maanden leeg en was dus niet warm te krijgen!
Helaas waren ook alle winkels dicht op de bakker na. We hebben de winkel geplunderd en in een steenkoud huis hebben we weer soep en brood gegeten met gebakjes ("religieuses" ). Gelukkig had de bakker ook... wijn! Je kunt tenslotte als Fransman niet zonder vers brood en wijn.... En geen pèlerin zonder vin!

Gisteren was een rustige loopdag. In tegenstelling tot de andere dagen was het een grauwe dag met een gure oosten wind. `s Middags ging het hagelen en ijzelen maar omdat het een korte route (16km) naar Guéméné was, waren we op tijd binnen in ons hotelletje en hebben we daar acuut ook gegeten.

Vanochtend begon de dag met gladde wegen maar dat was snel weg toen de zon goed doorkwam.
Weer een leuke route met een groot deel door een bos.
We zijn nu in Blain en verwachten in het weekend in Nantes aan te komen.

In tegenstelling tot wat we uit en over Nederland horen, blijven wij de sneeuw steeds nét voor.
Soms ligt er `s ochtends een heel dun laagje maar dat is altijd snel weg en dus zijn onze wegen en paden altijd sneeuw vrij. Ook in Bretagne is het in grote delen erg slecht weer en ontregelt de sneeuw alles maar bij ons dus niet!

Het blijft leuk dat veel Fransen ons aanspreken en een goede reis wensen. Gisteren werden we zelfs aangesproken door een mevrouw die de auto stil zette om ons te spreken. Zij had, samen met haar man, ook de Camino gelopen en had, net als Leo, ook een wagentje achter zich aan getrokken!
Mensen kijken in eerste instantie raar op maar als je zegt dat je naar Santiago (Saint Jacques) loopt, is alles in één keer duidelijk en goed. Bretagne is erg katholiek dus dat helpt en iedereen herkent dus de schelp die achterop de Wheelie en de rugzak hangt.

Inmiddels regent het hier. De temperatuur gaat oplopen en dan krijg je dat.
We gaan terug naar ons hotel en vanuit Nantes komt het volgende verhaal.
Als laatste nog even een bedankje voor onze nieuwste sponsor; we hebben nu €1,= per kilometer binnen! Op naar de €2,= ? En laten we niet vergeten dat het Rode Kruis Almere dit te danken heeft aan George Luiken van Van Lanschot Bankiers. Tenslotte was de hele sponsoring zíjn idee.

Groeten,
Leo & Jacq

www.jacquelineenleo.nl

• 13 Januari 2010 - 17:51

Pauline:

oeps, jullie lopen zo zachtjesaan best wel veel op sommige dagen! Maar jullie verhalen zijn nu al bijna een boek waard; het klinkt allemaal geweldig vanaf de luie stoel thuis. En dat 4-gangen diner was helemaal te gek!! Vandaag hier weer een flinke oostenwind en dus erg gevoelskoud. We doen het er maar mee.
    goeie reis weer verder en heel veel plezier!
    Plien

• 15 Januari 2010 - 07:56

Arjen En Magda:

Beste leo en jacqueline,

Mochten jullie, volgens ons, in dit tempo doorgaan dan zijn jullie over 3 weken thuis. Zullen we alvast een afspraak maken om de foto's te bekijken?
    Kijk, natuurlijk zijn wij jaloers op al die heerlijke maaltijden, maar het meeste zijn wij toch wel "jaloers" op jullie contacten met de plaatselijke bevolking. Ik vraag mij af of nederlanders ook zo zouden zijn. Natuurlijk kijken wij naar t.v. programma's als: hoe gastvrij is..... maar wat jullie meemaken is uniek. Geniet ervan.
    Genieten wij dan niet??? Ja en nee.
    Ja: wij eten ook fantastische maaltijden, denk aan de boerenkool met worst (HEMA-rookworst heerlijk!!!!!!), zuurkool en snert
    Nee: wij gaan hier gebukt onder het juk van JP Balkenende. Het Irak- rapport is uit en JP zit direkt in de hoogste boom, wat bijna leidde tot een kabinetscrisis.
    Plaatselijk maken wij ons druk over het slechte strooi beleid van de gemeente Almere. Annemarie heeft ons geadviseerd om je eigen straatje schoon te vegen, echter zelf doet ze het niet, dit geldt ook voor onze JP, die dit ook heeft geadviseerd. maar zelf doen ,ho maar!!!!
    Je ziet het wordt tijd dat ik mijn seresta weer in neem.
    Gebeuren er dan in de wereld verder nog wondere dingen?.
    Ja: in voormalig Joegoslavie is een overstroming geweest door overmatig regenval, dit heeft geleid tot het ontsnappen van een nijlpaard uit de dierentuin. Deze is weggezwommen en spoorloos verdwenen. Mochten jullie hem tegenkomen dan....
    Genoeg gezwamd. Wij wensen jullie veel loopplezier en kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Natuurlijk nog even een vraag: van wie is de volgende spreuk:
    De benen zijn de wielen van de creativiteit.
    Groet vanuit het altijd zonnige Almere
    Arjen en Magda

• 15 Januari 2010 - 09:46

Mo Et Hans, France:

Hallo dappere pelgrims!!

We genieten van jullie reisverslagen, herkennen ook veel van het franse leven.Wat fijn dat jullie zo vriendelijk door de Fransen ontvangen worden, de mensen op het platteland zijn vaak bijzonder aardig. Pas op (vooral in het weekend) ivm de jacht, draag vooral iets opzichtigs of koop ook zo´n
    oogverblindend jackje. Die kerels staan stijf van de adrenaline en schieten op alles wat beweegt. Kunnen wij volgen welke route jullie gaan lopen?
    Loop ze lekker vandaag, we kijken uit naar het volgende spannende verslag.

Liefs van Hans en Monique

• 15 Januari 2010 - 19:40

Jaap En Ineke:

Bonjour pelerins lanceux,

Spannende verhalen vertellen gaat jullie goed af. Een beetje jaloers zijn we wel.
    Om op de vorige reactie te reageren: jullie stoepje staat er proper bij. We genieten vooral ook van jullie carport, het had niet beter kunnen uitkomen, ik ben 's ochtends zo weg! En de rest van de buurt staat te krabben natuurlijk.
    Het lijkt inderdaad of jullie veel sneller gaan dan gepland. Is dat ook zo? (dat het allemaal goedkoper is dan gepland blijkt wel uit jullie prijsopgaven van de gites :))
    Nu hier lekker weekend, we kijken uit naar jullie nieuwe verslag uit Nantes.

Liefs van Jacob en Ineke