Fontenay-le-Comte - Reisverslag uit Fontenay-le-Comte, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Fontenay-le-Comte - Reisverslag uit Fontenay-le-Comte, Frankrijk van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Fontenay-le-Comte

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

27 Januari 2010 | Frankrijk, Fontenay-le-Comte

Het is gelukt om foto's toe te voegen! Je kunt ze bij elk verslag zien of bij 'fotoboek'. Dan krijg je ze in een overzichtje en kun je ze vergroten door er op te klikken.

Na La Caillère zouden we in St.-Laurent-de-la-Salle gaan overnachten in de gemeente-gîte. We wisten dat er geen winkels zouden zijn dus hebben we eerst in La Caillère boodschappen gedaan voordat we op pad gingen.
Het was maar een kleine afstand en de Mairie zou pas om 15.00 open gaan dus we gingen pas laat weg. In St.-Laurent aangekomen, bleek de Mairie al eerder open maar de 3(!) gîtes in het 373 inwoners tellende dorp niet! Gelukkig hadden ze wel een adres voor ons in het dorp verderop (St.-Cyr-des-Gâts) en daar was plaats in een fantastisch verbouwde boerderij. Omdat het half gîte en half chambre d'hôtes was, konden we toch ons meegebrachte avondeten (blik ravioli, stokbrood, fles rosé van de Vendée) klaarmaken. We blijven tenslotte Nederlanders!

Gisteren zijn we, langs weilanden en door een bos, naar Fontenay-le-Comte gelopen. Leuke route maar het werd steeds kouder.
Het is een mooie oude stad met smalle straatjes in het centrum. Toch staan er ook veel huizen die wel een paar liter verf lusten...
Vandaag hebben we een lange stadswandeling gemaakt om alles eens rustig te bekijken.

Er zijn een paar dingen die ons steeds opvallen: in werkelijk elk dorp, hoe klein ook, is minstens 1 kapper te vinden.
Ook komen we nog dagelijks kerstbomen en kerststalletjes tegen! We hebben geen idee hoe lang ze die houden maar in ieder geval tot lang na Drie-Koningen!
Verder begint en eindigt elk dorp met een kruis met Jezus-figuur. Hier in de Vendée hebben ze onderin een nisje met een Maria-beeldje en zijn de figuurtjes zilver geverfd. En ze buigen niet als je een Euro neerlegt (zoals de mime-spelers in Nederland)...

Gisteren hoorden we dat de Tour de France volgend jaar in de Vendée zal starten. Een leuke opsteker voor hen omdat ze erg hun best doen om zich als groene en sportieve regio te profileren.

Morgen gaan we naar Nieul-sur-l'Autise lopen. Daar zijn resten van een oude abdij die we gaan bekijken. Hopelijk is het dan iets warmer dan vandaag want het is wel zonnig maar net 1•C boven nul met een koude oosten wind.
Maar dat is altijd beter dan de weken sneeuw die jullie in Nederland hebben!
Sterkte er mee en wij lopen, inderdaad Magda & Arjen, nog zonder blaren weer verder.
Tot de volgende keer.

  • 27 Januari 2010 - 15:20

    Arjen En Magda:

    Eindelijk weer eens een berichtje, ik zat even te bladeren in jullie verslagen, en wat schetst mijn verbazing, overal foto's, goed om alles weer eens terug te lezen.
    Het allerbelangrijkste wat ik een beetje tussen de regels door lees is dat jullie gezond van lijf en leden blijven, ik hoor jullie gelukkig niet over blaren, achillespezen, middenvoetsbeentjes en dergelijke.
    Maar wat wil je ook met zo een voortraject qua training. Ga zo door.!
    We vinden het fijn te zien dat Leo ook aan de geestelijke welzijn denkt.
    Het weer: ik kan er kort over zijn,ook ik heb het niet in de hand, maar eens wordt het beter.
    Geniet in jullie vrije dagen van een goed glas wijn en bourgondische maaltijd. Gezien jullie tempo is een balansdag denken wij niet nodig.
    Wij gaan nu ook aan de borrel, Magda net thuis van een enerverende ok dag, en ik eindig met een (laatste) spreuk: welck van het padt afwijckt, verlaet het leeven. Succes met zoeken via google.
    Groet vanuit het altijd zonnige Almere
    Arjen en Magda

  • 27 Januari 2010 - 15:20

    Arjen En Magda:

    Eindelijk weer eens een berichtje, ik zat even te bladeren in jullie verslagen, en wat schetst mijn verbazing, overal foto's, goed om alles weer eens terug te lezen.
    Het allerbelangrijkste wat ik een beetje tussen de regels door lees is dat jullie gezond van lijf en leden blijven, ik hoor jullie gelukkig niet over blaren, achillespezen, middenvoetsbeentjes en dergelijke.
    Maar wat wil je ook met zo een voortraject qua training. Ga zo door.!
    We vinden het fijn te zien dat Leo ook aan de geestelijke welzijn denkt.
    Het weer: ik kan er kort over zijn,ook ik heb het niet in de hand, maar eens wordt het beter.
    Geniet in jullie vrije dagen van een goed glas wijn en bourgondische maaltijd. Gezien jullie tempo is een balansdag denken wij niet nodig.
    Wij gaan nu ook aan de borrel, Magda net thuis van een enerverende ok dag, en ik eindig met een (laatste) spreuk: welck van het padt afwijckt, verlaet het leeven. Succes met zoeken via google.
    Groet vanuit het altijd zonnige Almere
    Arjen en Magda

  • 27 Januari 2010 - 15:29

    Danny:

    Wat een heerlijke verhalen allemaal. Jullie maken wel heel veel mee. Ik geniet van al die leuke verhalen.
    Ik zie dat het met de foto's ook gelukt is. Deze zijn ook heel mooi (zien we ook een klein beetje van wat jullie allemaal zien). Hier missen jullie niets, alleen maar heel koud en erg glad. Veel plezier en tot de volgende keer.

    Lieve groetjes

  • 27 Januari 2010 - 17:56

    Pauline:

    leuk leuk leuk de foto's erbij! Hopelijk ook kaarsje gebrand in de kerk?
    Het was hier gisteren -8 gr. en echt heeeel koud. Jullie lopen gelukkig sneeuwvrij begrijp ik.
    hebben jullie trouwens een vakantiegevoel of voelt het als overleven?
    gr. Pauline

  • 27 Januari 2010 - 17:56

    Pauline:

    leuk leuk leuk de foto's erbij! Hopelijk ook kaarsje gebrand in de kerk?
    Het was hier gisteren -8 gr. en echt heeeel koud. Jullie lopen gelukkig sneeuwvrij begrijp ik.
    hebben jullie trouwens een vakantiegevoel of voelt het als overleven?
    gr. Pauline

  • 27 Januari 2010 - 17:58

    Doret:

    Hallo Jacqueline en Leo,

    Het is alweer lang geleden dat we elkaar spraken. Samen met Marga in Zwolle over onze wandeltocht naar Santiago. Nu zit ik al weer een paar weken te genieten van jullie verhalen die vooral heel veel heimwee oproepen... de wijnvelden, de geluiden van de natuur, de gites, de groetende mensen. Wat prachtig allemaal!
    In het verslag van vandaag las ik over de kappers en ook ons heeft dat destijds verbaasd. Elk dorp, hoe klein ook heeft een kapper. Onvoorstelbaar! En, ja ook jezus aan zijn kruis kwamen wij vaak tegen.
    Veel plezier en bon courage!

  • 27 Januari 2010 - 20:32

    Frank En Ingrid:

    Om in de trant van Arjen te blijven: ach, waere het ons gegeven, dan wilden wij ook zo'n leven! Knap hoe jullie steeds de gladheid te snel af zijn. Zijn jullie trouwens al afgevallen, of gedijen jullie prima in het Bourgondische leven?

  • 27 Januari 2010 - 20:41

    Dinah:

    Wat leuk hoor de foto's.
    ik heb net weer alle 50 foto's weer bekeken, vanaf het begin dan.
    Mooie gebouwen al die kastelen en kerken.
    Met afwachting op de volgende foto's en verslag wens ik jullie nog veel plezier.
    Veel liefs van Dinah

  • 29 Januari 2010 - 19:32

    Jaap En Ineke:

    Dag lieve pelgrims,

    Geweldig, al die foto's!!!!
    Het kerkinterieur in Nantes trekt mij het meest; mijn vader zat vroeger soms een hele zondag te ploeteren met de tong tussen zijn lippen om zoiets na te tekenen en het lukte hem ook nog! Helaas heb ik daar niets van ge-erfd.
    Goede herinneringen!
    En jullie weergave van een stroomstoring is uitermate romantisch natuurlijk. Hier zijn we de witte troep een beetje kwijt, hoewel mijn overtocht nog wel glibberig is!
    En er komt al weer nieuwe aanvoer, hoorde Jaap net in het journaal dat er weer nieuwe aanvoer van sneeuw in aantocht is.
    En een collage van foto's van Jacobsschelpen zal mooi in jullie hal staan.
    Geniet er van!

    Liefs van Jaap en Ineke

  • 31 Januari 2010 - 19:25

    Caro:

    Hallo, ik ben mijn vèr achterstallige e-mails aan 't doorlopen en trof jouw mailtje aan, dat mij op jullie schitterende reisverslagen brengt! Heerlijk dat jullie de tocht aanvaard hebben - al ruim een maand ondertussen - en goed onderweg zijn. Uit de verslagen die ik bekeken heb spreekt veel genieten... Fijn dat 'alles goed loopt'. Ik volg graag jullie verdere paden.
    Heel veel plezier en hartelijke groet,
    Caro

  • 31 Januari 2010 - 21:09

    Hans S:

    Hallo Jacq en Leo
    Leuk die foto's erbij, vooral die waar jullie zelf opstaan(Leo onder de maretakken)Het maakt de verhalen nog levendiger en intenser.
    Komen jullie wel andere pelgrims tegen in deze tijd van het jaar?
    Groeten en ga zo door! Hans

  • 03 Februari 2010 - 06:40

    Arjen:

    Waar zitten jullie!!!!
    We blijven verstoken van nieuws.
    Vergelijk ons in deze tijd van ijzel,sneeuw en onbegaanbare wegen met bejaarden. Met dit weer komen ze niet buiten en het enige waar ze naar uitkijken is de komst van hun kleinkinderen en die komen dan niet.
    Begrijp me goed, het is alleen maar een vergelijking. Stel je voor...., anders krijg je in deze rubriek nog ingezonden brieven en dat is ook niet de bedoeling.
    Kortom Magda en ik kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Zo, nu eerst mijn stokbroodje smeren met franse marmalade met een mok koffie en dan even hangen op mijn staand toilet. Nee, ik ben weer wakker, gewoon een kopje uit de senseo met een gewone boterham met hagelslag en een toilet waar ik heerlijk op kan zitten.
    Zo en nu eerst de weerberichten kijken op Gran canaria, ach 23 graden is niet slecht Toch.?
    Doe voorzichtig en geniet.
    Groet vanuit het altijd zonnige Almere
    Arjen (en een werkende Magda)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 97429

Voorgaande reizen:

21 December 2009 - 01 Juli 2010

Stonehenge-Santiago

25 April 2009 - 14 Mei 2009

Pieterpad

27 September 2008 - 17 Oktober 2008

Offa's Dyke Path

01 Oktober 2007 - 19 Oktober 2007

Hadrian's Wall

Landen bezocht: