Sahagún - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Sahagún - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Sahagún

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

04 Mei 2010 | Spanje, Sahagún

Nadat we in Calzadilla het verslag getikt hadden, zijn we het "hele" dorp
(2 straten) doorgelopen. Ondanks dat het een klein dorp is, is het leuk om er te werken want "de hele wereld" komt naar jóu toe!
De inwoners zijn blij met zo'n albergue en hostal want dat levert werk op terwijl er in heel Spanje 20% werkeloosheid heerst!
Het effect van de Camino is echter beperkt want een dorp dat een kilometer buiten de route ligt, profiteert niet mee.

Daarna zijn we wat op het terrasje van het hostal gaan drinken totdat de eetzaal om 19.30 open ging. Omdat het de enige plek is waar iedereen kan eten, stond er uiteindelijk 50 man te wachten! Gelukkig waren ze op deze aantallen berekend maar in de zomer zal er in shifts gegeten moeten worden.
Grappig was ook dat je niet wist waar je op wachtte. Nergens hing een menu of de prijs er van. Je ging naar binnen en wachtte af wat die dag de keuze zou blijken te zijn.

Meestal kun je als voorgerecht kiezen uit knoflooksoep, gemengde salade, macaroni of een bord met koude groenten (asperges en snijbonen). Het hoofdgerecht is meestal kip, lomo (platgeslagen, dun stukje varkensvlees) of vis.
Soms zit er iets opmerkelijks bij zoals we in Castrojeriz hadden: rijst met slakken als voorgerecht of meatbals als hoofdgerecht.
Het toetje is vaak flan, yoghurt, ijs of fruit (appel of sinaasppel) met soms iets speciaals als een plak kaas.
In tegenstelling met Frankrijk is Spanje helaas geen kaas-plateau land.
Bij het menu krijg je altijd brood en (bij 2 personen) een fles wijn (rood of rosé ).

In Calzadilla zagen we pas aan het wisselgeld wat zowel de kamer als het eten gekost had! Op de hele Camino liggen de prijzen ongeveer gelijk dus dat zal nooit een verrassing zijn. Maar het is wel leuk om te zien wat men zoal voor €10,- op tafel zet.

Gisteren ging de hele route over zo'n senda. Eerst naar Terradillos de Templarios (door de Tempeliers gesticht dorp) en daarmee waren we op de helft van de Camino in Spanje; nog 400km te gaan!
Zelf vinden we het leuk om op deze Keltische Camino de 1000 mijl gepasseerd te zijn.
Daarna liepen we door de laatste 2 dorpjes in de provincie Palencia zo de provincie León in naar Sahagún.
Het was een zonnige dag maar met een harde en frisse wind en het werd maar 8•C. (Die 28•C die op de site kwam te staan bij Calzadilla klopt niet hoor; het was hooguit 18•C!)
Ook vandaag zijn we in Sahagún. Een rustdag na ruim 100km lopen en er zijn hier oude kerkjes te zien. Sahagún was tenslotte het oude Cluny van Spanje.
Ook vandaag staat er een harde, koude wind en zowel in de Picos de Europa als in de Montes de León valt er boven de 800 meter sneeuw! Iedereen klaagt hier over de kou en niet ten onrechte! De pelgrims die vandaag door het dorp lopen, komen van de kale vlaktes af en zijn dik ingepakt.

We krijgen vaak de vraag hoeveel paar schoenen we al versleten hebben. Het antwoord verbaast iedereen: we lopen nog op ons 1e paar (Hanwag met BC-zool)!
Voor 's avonds hebben we lage wandelschoenen om af te wisselen.
Eigenlijk zou het leuk zijn als alle pelgrims aan het begin een zendertje in hun zolen krijgen. Jacobus zou dan op een monitor iedereen kunnen lokaliseren. Hij zou dan zien dat 's ochtends iedereen om 8.00 uur op pad is, de hele groep 15 tot 30km per dag opschuift en 's avonds iedereen zich op enkele plekken verzamelt voor de overnachting.
Zo'n 'run' op de eetzaal zou een mooi gezicht zijn!
Aanvoer van verse pelgrims is over heel Europa gegarandeerd en Santiago de Compostela staat aan het einde, als een soort Holle Bolle Gijs, 'Pelgrims hier, pelgrims hier' te roepen.

We gaan ons warm aankleden om naar buiten te gaan. Even een stukje lopen...!

Groeten,
Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 04 Mei 2010 - 14:41

J.v.d. Meer:

Het slechte weer in Spanje was hier ook al nieuws. Bij ons niet veel beter maar ja ben in Friesland. Nog goede reis gewenst, word vast beter.

• 04 Mei 2010 - 21:09

Ilse:

Na 3 dagen regen, vandaag eindelijk droog, maar nog wel winderig en tegen de avond pas zon. Dat kwam goed uit voor de dodenherdenking.
    Gisteren gaf het journaal nog beelden van Spanje in de sneeuw, ik was benieuwd naar het weer bij jullie, maar dat valt nog mee.

• 05 Mei 2010 - 10:07

Frank En Ingrid:

Hier is het ook al niet warm, maar de dames uit India vonden het meevallen. Zo zie je maar dat alles relatief is!

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009