Pamplona en de Semana Santa. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu Pamplona en de Semana Santa. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Leo en Jacqueline Bouter - WaarBenJij.nu

Pamplona en de Semana Santa.

Door: Jacqueline en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Jacqueline

04 April 2010 | Spanje, Pamplona

Met Kerst waren we in Engeland, Oud & Nieuw hebben we in Frankrijk gevierd en Pasen in Spanje.
En wat is er te doen tijdens de Semana Santa? Niet veel...
Volgens het touristenbureau zijn er 3 belangrijke routes te lopen in Pamplona:
- de Hemingway route
- de San Fermín route / de route die de stieren elk jaar in juli door de stad rennen
- de pelgrims route.
Het museum van Navarre was, in de periode dat wij er waren, 4 uur open (!) en dat waren helaas dezelfde uren als dat het postkantoor in een shoppingmall buiten de stad open was en we móesten echt het een en ander opsturen.
Ondanks dat het postkantoor een staatsbedrijf is, waren de vestigingen in de stad dicht. Dat betekende dat veel mensen naar het postkantoor van de mall gingen en daar zat wel 1 medewerkster! Niet leuk voor haar en niet leuk voor de klanten. We hebben er ruim een uur over gedaan om het pakje opgestuurd te krijgen. Maar goed, het is gelukt.

Wat hebben we dan verder nog gedaan. Laten we zeggen dat we goed aan onze rust toegekomen zijn! De dag wordt ook bepaald door het feit dat je hier pas vanaf 21.30 kan gaan eten. En vanwege de Heilige Week zijn er extra veel mensen in de stad en die willen allemaal eten en je kunt niet reserveren. Zo gebeurt het dat er om 23.00 nog mensen (met kleine kinderen!) op een terrasje aanschuiven (ondanks een temperatuur van 9•C) om te gaan eten. Ondanks dat blijft iedereen vrolijk en gezellig druk.
We vragen ons wel af of Spanje vóór 10.00 uur al 'produceert' en tot hoe laat dan want 's middags heb je al weer siësta!

Op tv werd een discussie gehouden over de vraag of het wel van deze tijd is dat een land gewoon een hele week "stil" ligt tijdens de Semana Santa. Zelfs voor de Spanjaarden is het niet duidelijk wat er wanneer open of gesloten is!
Vandaag (1e Paasfag) zijn er bijvoorbeeld gewoon bakkers en supermarktjes open maar ook een kledingzaak en een lampenwinkel... Terwijl gisteren bijna alles dicht was.

We hebben de stadsmuren bekeken; die erg indrukwekkend zijn als je naar de stad loopt. Ook de citadel en het Taconera park zijn leuk om te bekijken en je vind alles in het oude gedeelte van de stad. Daarnaast zijn er natuurlijk de smalle straatjes en vele kerken.
Er was ooit een Jacobus kapel die later door de Dominicanen is overgenomen en die hebben er een kerk van gemaakt; de Santo Domingo kerk. Het heeft een 17e eeuws orgel dat, volgens de pater die wij spraken, uniek is in Spanje. Het klonk in ieder geval mooi tijdens de mis.

De San Nikolás kerk heeft een prachtige houten vloer die bestaat uit genummerde grafplaten.
Tijdens de mis was er een koor dat erg mooi zong.
Op een gegeven moment vormden zich rijen van mensen voor het altaar maar het was niet om ter communie te gaan. We zijn maar aangesloten en wat bleek: je kon het kruisbeeld kussen!

Vandaag hebben we in de kathedraal de mis van de aartsbisschop bijgewoond. Ook hier zat de kerk weer vol.
Eerder deze week stonden er 2 'platformen met draagbalken' in de kathedraal met er bovenop beelden van Jezus aan het kruis en Maria Dolores. Deze beelden zijn maar een paar dagen per jaar te zien en worden daarna, in een processie, door de stad gedragen en weer opgeborgen. Er zijn, per platform,
40 mensen nodig om het te dragen!
Al met al waren het bijzondere ervaringen.

Vanavond eten we weer in het restaurantje dat we gisteren in een smal straatje gevonden hebben: vanaf 19.00 kun je er eten! Dan krijg je voor €10,- een prima 3-gangen diner inclusief een glas wijn en brood; het zogenaamde "pelgrims-menu" maar wel met keuzes.

Vanaf vandaag mogen er geen rugzakken meer de kathedraal van Santiago de Compostela in, zagen we op de tv. Dit vanwege de te verwachten grote toeloop. Er is een depot waar 1000(!) rugzakken, na ge-scand te zijn, opgeslagen kunnen worden en er is bewaking bij. Op deze manier kunnen er meer mensen tegelijk de kathedraal in.
We moeten dus ook maar weer eens die kant op gaan want we hebben nog zo'n 735km voor de boeg.
Morgen gaan we op pad en de eerste grote plaats die we tegen gaan komen is Logroño. Daar is een ziekenhuis dat gespecialiseerd is in gewrichts-problemen; speciaal voor pelgrims! We hopen er geen gebruik van te hoeven gaan maken...

Prettige Paasdagen, niet te veel eieren eten en als specialiteit heeft Pamplona op dit moment chocolade... stieren!

Groeten uit een fris Spanje.
Leo & Jacq.
www.jacquelineenleo.nl

• 04 April 2010 - 14:16

Monique:

hey, leuk om weer van alles over jullie belevenissen te lezen. Veel rust tijdens de pasen, ook niet gek voor een keer. Gaan jullie morgen weer lopen? Liefs van ons beiden.
    Hans en Mo

• 04 April 2010 - 14:59

Antoinette:

Vrolijk Pasen! Ik heb genoten van dit verslag van de Semana Santa. Ik zie het zeer levendig voor mij. Te denken, dat jullie al in Spanje zijn! De tijd is zo hard gegaan. In gedachten loop ik met jullie mee. Prachtig hoor. Geniet van Spanje met al haar gewoontes. Volgens mij stressen de mensen daar niet zo veel als bv. wij in de VS.
    Sterkte en lieve groetjes. Antoinette

• 04 April 2010 - 17:55

Albert & Francis:

Leuk om te lezen hoe het leven in Spanje verloopt, met de late dinners. Ben zelf met het vrachtvliegen te vaak in pamplona geweest, maar ik lees dat jullie al meer hebben gezien dan ik, zeker qua wandelroutes. Zo zie je maar. Veel succes met het laatste stuk! A&F

• 05 April 2010 - 17:45

Frank En Ingrid:

Ook de Spaanse gelovigen zijn in de war, zo te lezen. Hebben jullie nog wat meegekregen over de consternatie rondom het sexueel misbruik door priesters? Dat late eten vonden wij ook een heeeeeeeel groot nadeel van Spanje, zeker als je je net zo lekker hebt ingespannen! Maar ja, alles went, zullen we maar zeggen. Veel succes met de volgende loodjes en blijf genieten!

Leo en Jacqueline

Wij zijn Leo en Jacqueline Bouter (56 en 45 jaar oud) en van beroep senior-purser KLM en anesthesiemedewerker in het Flevoziekenhuis. Wij willen van 21 december 2009 tot 25 juli 2010 een pelgrimsreis ondernemen van Stonehenge in Zuid-Engeland naar Santiago de Compostela in Noord-West-Spanje over een afstand van 2010 kilometer. We hopen dat veel mensen onze reis willen sponsoren want op deze manier willen we geld inzamelen voor het Rode Kruis Almere en dan specifiek voor de reizen die zieke mensen kunnen gaan maken. Dat lijkt ons een mooie combinatie van onze 2 beroepen! Zie ook www.jacquelineenleo.nl Doe mee en vertel het verder!

Actief sinds 17 Maart 2009